پرش لینک ها

مدیریت چابک چیست؟

مدیریت چابک/ Management Agile


مدیریت چابک یک روش مدیریتی جدید است. این روش نوین برای افزایش کارایی، انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد در سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیریت عملکرد چابک جایگزین روش‌های سنتی و تکراری است و باعث ایجاد پویایی در سازمان می‌شود. اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی این روش این است که براساس اهدافی مشخص، در دوره زمانی‌های معین، به صورت مداوم بازخورد و ارزیابی و سنجش را در سازمان ایجاد می‌کند. در روش مدیریت چابک تمرکز و توجه بر روی تغییرات بازار و نیازهای مشتریان است و فرایند ها به صورتی قرار دارد که در نتیجه اجرای این روند، بهبود عملکرد و کارایی بیشتری در سازمان اتفاق می‌افتد . بنابراین، با به کار بردن این روش شاهد کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت عملکرد و بهبود کیفیت خدمات در سازمانتان خواهید بود. در ادامه مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه سبک مدیریت چابک را در سازمان خود اجرا و پیاده سازی کنید و بیشتر با این روش آشنا خواهید شد.

پیدایش مدیریت چابک

مدیریت چابک برای اولین بار در دهه 1990 میلادی توسط جف ساترلند و کن شوابر ابداع شد. این دو نفر سابقه فعالیت به عنوان توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و مدیران پروژه را دارند و در این حوزه‌ها مشغول به فعالیت هستند. این سبک مدیریتی در ایران از حدود دهه 2000 میلادی اجرا شد و با گذشت زمان، بیشتر مورد توجه سازمان‌ها و کسب و کارها قرار گرفت.

اجزا و بخش‌های مدیریت چابک

مدیریت عملکرد چابک اجزا و بخش‌های متفاوتی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

 

    • مشخص کردن اهداف : برای آغاز کار بهتر است اهداف سازمان و پروژه‌های مختلف تعریف و اولویت‌بندی ‌شوند. همچنین، برای هر یک از کارکنان، اهداف و وظایف مربوط به پست شغلی و نقش آن در سازمان و پروژه مشخص شود.

    • بازخورد درون‌سازمانی: بازخورد درون‌سازمانی در مدیریت عملکرد چابک به صورت مداوم و در طول سال اتفاق می‌افتد. این بازخورد شامل نتایج کارکنان، رفتارهای مثبت و منفی و مشکلات و چالش‌های افراد است.

    • ارزیابی عملکرد: برای ارزیابی عملکرد کارکنان، از معیارهای مختلفی استفاده می‌شود که بر اساس اهداف و وظایف تعیین شده، مشخص می‌شوند. این ارزیابی همراه با بازخورد درون‌سازمانی و ارزیابی بر اساس معیارهای مشخص، به کارکنان کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود دهند.

    • توسعه و بهبود عملکرد: پس از ارزیابی عملکرد، برنامه‌های توسعه و بهبود عملکرد برای افراد تعیین می‌شود. این برنامه‌ها شامل آموزش و تربیت، توسعه مهارت‌های جدید و بهبود روش‌های کاری است.

    • هماهنگی و همکاری: هماهنگی و همکاری بین کارکنان و مدیران، یکی از عناصر اصلی مدیریت عملکرد چابک است. در این رویکرد، تیم‌ها به صورت هماهنگ با هم کار می کنندو در جریان فعالیت‌های همدیگر قرار می‌گیرند.

مدیریت چابک برای چه سازمان هایی مناسب است؟

از روش مدیریت چابک بیشتر در شرکت‌های نرم‌افزاری، شرکت‌های تولیدی و خدماتی استفاده می‌شود.  به علت مزایای زیادی که به همراه دارد در بسیاری از زمینه‌های فناوری اطلاعات و خدمات مالی و حمل و نقل هم اجرا می‌شود. همچنین به تمامی شرکت هایی که به دنبال بهبود  فرآیندها و افزایش بهره‌وری سازمانشان هستند پیشنهاد می‌شود تا به سبب اجرای این سبک مدیریتی میزبان کارایی و انعطاف‌پذیری در سازمان خود باشند.

چگونه مدیریت چابک را در سازمان پیاده‌سازی کنیم؟

برای پیاده‌سازی موفق مدیریت چابک در سازمان، ابتدا نیاز است تمامی کارکنان و افراد تیم را با این روش آشنا کرد و به طور مداوم افراد را با آموزش‌های لازم همراه و برای آنان کارگاه‌های آموزشی برگزار کرد. به گونه ای که بتوانند با استفاده از این روش به اهداف سازمان دست پیدا کنند. همچنین فرایندها برای انان طوری تعریف شود که در راستای اهداف سازمان و تغییرات باشد و بتوانند به سرعت پاسخگوی تغییرات باشند.

می‌توان مدیریت چابک را در چنین بخش‌هایی از سازمان اعمال و به چنین روش‌هایی عمل کرد:

 

 

    • ایجاد تیم‌هایی بر اساس مدیریت چابک: در این روش، تیم‌های کوچکی در بخش‌های متفاوت سازمان ایجاد می‌شوند که به صورت خود مدیریت شده وظایف روزانه‌ای برای انجام پروژه‌ها و دستیابی به اهداف سازمان دارند. اعضای تیم در هر لحظه با همدیگر هماهنگ هستند و در جریان روند کار یکدیگر قرار دارند. این روش سبب همکاری بهتر افراد با همدیگر می‌شود و شرایطی ایجاد می‌کند که به سرعت به تغییرات ایجاد شده پاسخ دهند.

    • استفاده از روش‌ مدیریت چابک در توسعه نرم‌افزار: بر این اساس نرم‌افزار و پلتفرم در مرحله اول به صورت کوچک و ابتدایی اجرا می‌شود و در دوره‌های کوتاه مدت توسعه می‌یابد. در هر یک از این دوره‌ها قابلیت جدیدی به نرم‌افزار اضافه می‌شود و مشتری امکان استفاده از ویژگی جدیدی در پلتفرم سازمان شما را خواهد داشت.

    • استفاده از فرآیندهای چابک: با به کار بردن این تکنیک، فرآیندهای کاری طوری طراحی می‌شود که انعطاف‌پذیر باشند. سرعت کار مقداری بالاست و این فرآیندها بیشتر شامل طراحی و تست هستند.

    • استفاده از ابزارهای مدیریت چابک: شما می‌توانید برای بالا بردن کارایی این سبک در سازمانتان از ابزارهای مدیریت چابک استفاده کنید. ابزارهایی مانند نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، ابزارهای هماهنگی و ارتباط. از این ابزارها برای ارتباط، کارایی و همکاری بیشتر با افراد تیم می‌توان استفاده کرد.

فواید و چالش‌های مدیریت چابک چه چیزهایی هستند؟

مزایای مدیریت چابک که با آنها روبه‌رو خواهید شد:

 

    1. بهبود کیفیت خدمات و محصولات سازمان

    1. تعامل بهتر با مشتریان و برطرف کردن نیازهای آنان به درستی

    1. کاهش هزینه‌های توسعه و تولید

    1. افزایش سرعت تولید محصولات و ارائه خدمات

    1. افزایش هماهنگی و ارتباط بین اعضای تیم‌ها

    1. افزایش انعطاف پذیری

    1. افزایش همکاری و بهبود عملکرد کارکنان

چالش هایی که در مدیریت چابک با آنها روبه‌رو خواهید شد:

 

    1. نیازمند تغییر فرهنگ سازمانی

    1. آموزش کارکنان

    1. نیازمند هماهنگی‌های زیاد بین تیم‌ها

    1. احتیاج به، به کار بردن ابزارهای مدیریت پروژه و ابزارهای ارتباطی

    1. حضور افراد متخصص در اجرای روش مدیریت چابک

    1. افزایش ایجاد باگ‌های نرم‌افزاری در صورت عدم اجرای درست مدیریت چابک

چه سازمان‌هایی از مدیریت چابک استفاده کرده‌اند؟

مدیریت چابک در سازمان‌ها و شرکت‌های بسیاری با موفقیت اجرا شده است. نمونه‌هایی از این سازمان‌ها آورده شده است:

آمازون   : Amazonآمازون از مدیریت چابک برای توسعه و بهبود سرویس‌ها و محصولات استفاده می‌کند. آن‌ها از روش ایجاد تیم‌های کوچک و مستقل برای پیاده سازی مدیریت چابک استفاده می‌کند.

مایکروسافت Microsoft : تیم‌های توسعه نرم‌افزاری مایکروسافت برای مدیریت این روش را به کار می‌برند. پروژه‌ها و تیم‌های خود را بر این اساس پیش می‌برند.

اسپاتیفای Spotify : مدیریت چابک در توسعه نرم‌افزارهای موسیقی اسپاتیفای اجرا می‌شود. همچنین آن‌ها از این مدل برای ایجاد تیم‌های کوچک و انعطاف پذیر استفاده می‌کنند.

و تعداد بی‌شماری از استارتاپ‌ها و سازمان‌های معروف دیگری که از مدیریت چابک برای راهبری سازمان خود استفاده می‌کنند. تمامی این مثال‌ها نشان‌دهنده تنوع و انعطاف‌پذیری مدیریت چابک در صنایع و سازمان‌های متفاوت است. با بهره‌گیری از این سبک، بهبود مستمر در عملکرد، کاهش زمان و افزایش رضایت مشتریان ایجاد می‌شود.

 مدیریت چابک در کادوسا

کادوسا هم یکی از سازمان‌هایی است که مدیریت عملکرد چابک در آن اجرا می‌شود. این روش مدیریتی در تیم‌ها و نرم‌افزار کادوسا پیاده‌سازی شده است. نرم‌افزار کادوسا با توسعه خود به روش مدیریت چابک خدمات خود را در اختیار سازمان شما می‌گذارد و با ارائه ویژگی‌های جدید در گذر زمان برای سازمان شما خدمات و اتفاقات جدیدی را رقم می‌زند. همچنین در تیم‌های سازمان ما افراد به صورت هماهنگ، با سطح همکاری و مشورت بالایی فعالیت می‌کنند. برای اجرا برنامه‌ها و اقداماتی که در راستای اهداف کادوسا است، تمامی اعضای تیم مشارکت دارند و با همدیگر به اهداف دست پیدا می‌کنند. بنابراین، این روند باعث پاسخگویی سریع افراد تیم به تغییرات ایجاد شده از سمت عوامل درونی و بیرونی می‌شود. همچنین اجرای مدیریت عملکرد چابک در کادوسا، صمیمت و عملکرد خوب و منحصر به فردی را برقرار کرده است و اعضای تیم حس قدردانی و همدلی را بیشتر احساس می‌کنند که هدف کادوسا علاوه بر تحقق اهداف سازمانی، ایجاد حس قدردان بودن است که با اجرای مدیریت عملکرد چابک این اتفاق در تیم ما افتاده است. سازمان شما با استفاده از نرم‌افزارکادوسا و همچنین مدیریت چابک برای سازمانتان قطعا شاهد نتایج مثبتی خواهید بود. کادوسا با اعضای منحصر به فرد تیم‌های خود که با این سبک در حال فعالیت هستند، بهترین خدمات را برای سازمان شما به ارمغان خواهند آورد.

امیدوارم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. برای مطالعه مقاله های کادوسا چیست؟ و از کادوسا چگونه استفاده کنیم؟ کلیک کنید.

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.