پرش لینک ها

راهکارها مؤثر در استفاده از بازی‌وارسازی در کسب‌وکار

در سال‌های اخیر روش نوین و جذابی به اسم بازی‌وارسازی در اداره کردن کسب‌وکار‌های مختلف ابداع شده است؛ که در زمان کوتاه توانسته مدیران و مسئولان را مجذوب خود کند. این روش نوین و فوق‌العاده کاربردی در استفاده از عناصر و مکانیزم‌های بازی در محیط غیر بازی مثل کسب‌وکارها کمک می‌کند تا پیشرفت و بهبود عملکرد خود را در عرصه‌های رقابتی فعلی ارتقا و افزایش دهند. بازی‌وارسازی در کسب‌وکار نوعی آموزش و تربیت کارکنان یک سازمان به صورت فعال و جذاب است. در این روش با ارائه چالش‌های منظم و کنترل‌شده تلاش مستقل را در بین کارکنان ترویج می‌دهد و همچنین باعث تقویت تعاملات گروهی می‌شود.

امید است که مطالعه این مقاله به افراد و مدیرانی که علاقه به بهبود عملکرد و تعاملات گروهی در کسب‌وکار خود دارند؛ راهنمای مفید و جامعی را به خدمت آن‌‎ها ارائه داده باشیم؛ و برای استفاده از این روش نوین در کسب‌وکارشان تشویق شوند.

بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن چیست؟

بازی‌وارسازی یا گیمیفیکیشن (به انگلیسی Gamification) فرایندی است که با استفاده از عناصر و مکانیزم‌های بازی در فرایند‌های کاملا رسمی و غیربازی برای تحریک و الهام بخشیدن به کارکنان و افزایش مشارکت آن‌ها اطلاق می‌شود. در این روش منحصربه‌فرد رقابت، بازخورد، چالش، پاداش به‌کار می‌رود تا تحرک و فعالیت کارکنان هرچه بیشتر افزایش یابد و کیفیت عملکردشان بهبود بخشد. با به کار بردن عناصر بازی در محصولات و خدمات یک شرکت یا کسب‌وکار می‌تواند تعاملات مشتریان و کاربران را جذاب‌تر و مفیدتر کند و آن‌ها را در انجام فعالیت‌های موردنظر ترغیب کند. علاوه‌این بازی‌وارسازی در کسب‌وکار به افزایش انگیزه و مشارکت کارکنان در شرکت کمک کرده و عملکرد آن‌ها را بهبود و ارتقا می‌بخشد.

رعایت کدام اصول در بازی‌وارسازی ضروری است؟

شاید برخی افراد فکر کنند که بازی‌وارسازی برای سرگرمی کارکنان استفاده می‌شود اما واقعیت این نیست؛ بلکه تمرکز برای رسیدن به یک هدف با روشی نوآورانه است، مجموعه‌ای از عناصر و قوانینی است که کاربر با انجام آن‌ها به نتیجه و هدف دلخواه خود برسد.

اهداف بازی

برای جذب و نگهداشت مخاطبان بهتر است از روش داستان‌سرایی استفاده کنید تا علاوه‌بر اینکه مخاطبان برای استفاده از این روش تحریک ‌می‌شوند باعث می‌شود هدف مشخصی را برای خود تعیین کنند و در همان راستا حرکت کنند در این صورت روزبه‌روز هم به تعدادشان افزوده می‌شود.

نشان‌ها

اغلب از نشان برای تشخیص میزان مهارت و تخصص افراد در یک تیم استفاده می‌شود. و وقتی افراد تعداد معینی امتیاز به دست می‌آورند به آن‌ها نشان تعلق می‌گیرد. نشان‌ها به منظور قدرانی و تقدیر از دستاوردهای شخصی افراد اهدا می‌شود همچنین جنبه‌ی انگیزشی برای پیشرفت در کار یا حوزه‌ای خاص را دارد.

بهبود عملکرد

امتیازات

یکی دیگر از عناصر جالب نرم‌افزار بازی‌وارسازی، امتیازات است. که در آن می‌توان پیشرفت و عملکرد خود را کنترل کرد. امتیازها شواهد قابل اندازه‌گیری و ملموسی هستند. هر شرکتی می‌تواند براثر عملکرد‌های متفاوتی امتیاز اهدا کند مثلا: مشارکت با همکاران، تکمیل فعالیت‌ها امتیاز دریافت کند.

چالش‌ها

چاالش یکی از قوانین و عناصر بازی‌وارسازی است که تأثیر بسیار مهمی در انجام فعالیت‌ها و سنجیدن عملکرد کارکنان دارد. چالش‌ها باعث به وجود آمدن شوق و اشتیاق در افراد می‌شود. این تکنیک دقیقا زمانی به‌کارگرفته می‌شود که همه افراد احساس می‌کنند به همه چیز تسلط دارند و اینجاست که افراد از حالت رباتیک در‌می‌آیند و در امور سازمان به صورت فعال مشارکت می‌کنند چرا که غلبه بر چالش‌ها باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شود و به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کنند.

چالش‌ها

متداول‌ترین کاربرد‌های بازی‌وارسازی در کسب‌وکار

بازی‌وارسازی فرایند و روشی است که می‌تواند در کسب‌وکارها به شکل‌های مختلفی انجام شود. با استفاده از این روش کارمندان شرکت درگیر و مشتاق می‌شوند و آن‌ها را در انجام وظایف و مسئولیت‌های تعیین شده ترغیب می‌نماید؛ در ادامه این مقاله متداول‌ترین کاربردهایی بازی‌وارسازی در کسب کار معرفی خواهیم کرد:

آموزش و آمادگی

از بازی‌وارسازی می‌توان به عنوان یک ابزار آموزشی در کسب‌وکارها استفاده کرد. با استفاده از بازی‌های شبیه‌سازی و واقعیت مجازی می‌توان به تیم‌ها یا کارکنان در یادگیری مهارت، تصمیم‌گیری در شرایط پیچیده، تقویت همکاری کارکنان کمک شایانی می‌کرد؛ و همچنین این امکان را به کارکنان شرکت می‌دهد که در شرایط سخت و خطرناک بتوانند تصمیم بگیرند و عواقب آن‌ها را تجربه کنند بدون اینکه به عملکرد واقعی سازمان آسیب وارد کنند.

تحلیل و بهبود فرایندها

با استفاده از بازی‌وارسازی در کسب‌کار‌ها می‌توان فرایند کار و فعالیت‌ها را تحلیل و بررسی کرد و هر قسمتی که نیاز به بهبود یا بازبینی داشت را شناسایی نمود. با به‌کارگیری بازی در محیط کاری می‌توان فرایند‌های کاری کارکنان را مدیریت، مشکلات موجود را شناسایی و همچنین راهکارهایی که در جهت بهبود عملکرد سازمان تدوین شده است را عملی کرد. و یک مزیت بسیار مهمی که این روش دارد این است که به تیم‌ها این امکان را فراهم می‌سازد که در محیط کاملا راحت و غیرفشاری، رویکرد و راهکارهای جدید را تست کرده و بهبودهای لازم را انجام دهند.

تعامل با مشتریان

بازی‌وارسازی می‌تواند به عنوان ابزاری برای تعامل با مشتریان استفاده شود. با استفاده از بازی‌ها مشتریان می‌توانند با خدمات یا محصولاتی که برای ارائه در نظر دارید بهتر متوجه شوند و استفاده بهینه داشته باشند، نظراتشان را با شما به اشتراک بگذارند تا بررسی و بهبودهای لازم را به شما پیشنهاد دهند. این روش ویژگی خوبی که دارد این است که با به چالش کشیدن مشتریان ارتباط مؤثرتری را بین مشتری و سازمان رقم می‌زند.

تشویق همکاران

از بازی‌وارسازی می‌توان در محیط کسب‌وکار به عنوان یک ابزار برای تشویق و تحریک کارمندان استفاده کرد. بازی می‌تواند برای همکاران کمک کند تا رقابت‌های سالمی با هم تجربه کنند و عملکرد خود را بهبود بخشند. و همچنین با انگیزه و انرژی بیشتری وظایف و کارهای خود انجام دهند. بازی به افراد کمک می‌کند که توانایی‌های خود را ارتقا دهند و در یک محیط مسابقه‌ای خود را بسنجند.

تبلیغات و بازاریابی

یکی دیگر از کاربردهای بازی‌وارسازی تبلیغات و بازاریابی است که باعث می‌شود مشتریان خدمات و محصولات شما را بهتر درک کنند و ارتباط بهتری با شما و خدماتتان برقرار کنند. این روش به سازمان‌ها کمک می‌کند تا مشتریان، سازمانتان بیشتر و بهتر بشناسند و فروش محصولاتتان افزایش پیدا کند و در نتیجه سود بیشتری را کسب می‌نمایید.

راهکارهای بازی‌وارسازی در کسب‌وکار

1. با استفاده از عناصر و قوانین بازی می‌توانید خدمات و محصولات خود را جذاب‌تر در خدمت مشتریان خود قرار دهید مثل دادن پاداش و یا جوایز نقدی. تا تجربه‌کاربری خوبی برای مشتریان خود رقم بزنید.

2. استفاده از المان‌های رقابت در سازمان خود مثلاً امتیازدهی به و اعلام رتبه‌بندی برای تحریک بیشتر مشتریان.

3. با استفاده از بازی‌های گروهی می‌توان تیم تشکیل داد و کارکنان همکاری خوب و مؤثری با هم داشته باشند.

4. جهت بهبود عملکرد کارکنان و جلب رضایت مشتریان می‌توان از جوایز و پاداش‌های متنوعی در نظر داشت.

نتیجه‌گیری

در این مقاله برای اینکه رشد و سود بیشتری عاید مدیران شرکت و کارمندان شود؛ راهکار نوین و کاربردی به بازی‌وارسازی ارائه شده است. ابزاری قدرتمند برای افزایش منافع تجاری و جذب و نگهداشت مشتری برای سازمان به‌حساب می‌آید. از این تکنیک چه در بازاریابی محصولات و چه برای بهبود عملکرد کارکنان سازمانتان می‌توانید استفاده کنید. این روش منحصربه‌فرد به شما اجازه‌ می‌دهد تا کارهای مفید و جالبی برای سازمان و کارکنانتان  انجام دهید مانند: آموزش کارمندان، تحلیل فرایند‌ها، تبلیغات،تعامل با مشتریان و تشویق همکاران که به طور مفصل در این مقاله به این مسائل پرداخته شده است. و همچنین اصولی که باید برای طراحی بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) رعایت شوند؛ ذکر کرده‌ایم تا دوستانی که قصد استفاده از نرم‌افزار کادوسا دارند بهتر بتوانیم راهنمایی کنیم.

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.