پرش لینک ها

راهکارهای نوین برای بهبود عملکرد سازمانی: بازی‌وارسازی

از مهم‌ترین اهداف و کارهایی که یک سازمان می‌تواند انجام دهد، داشتن عملکرد خوب و مفید است. خوشبختانه برای رسیدن به این هدف و ماندن در نقطه‌ی اوج راهکارهای مفید و منطقی وجود دارد. عملکرد مفید و مؤثر یکی از عوامل کلیدی است که در هر سازمان و شرکتی مورد توجه قرار می‌گیرد، و همچنین تأثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت سازمان دارد. بهبود عملکرد سازمان به عنوان یک راهبرد بسیار مؤثر در جذب و نگهداری مشتری، پیشرفت در کسب‌وکار و افزایش سود، توسط مدیران و مسئولان شناخته می‌شود. با پیشرفت فناوری و تکنولوژی در همه‌ی عرصه‌ها به‌خصوص کسب‌وکار، بهبود عملکرد به یک مسئله‌ی چالش‌برانگیز تبدیل شده است. در ادامه‌ی این مقاله قصد معرفی بهترین راهکارها و مناسب‌ترین روش‌های بهبود عملکرد را داریم.

بهبود عملکرد چیست؟

برنامه بهبود عملکرد یا Improvement Plans Performance که مخفف‌اش PIP است. به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن ارتقای عملکرد و بهبود بخشیدن به فعالیت‌ و فرایندهای یک سازمان، شرکت و یا فرد در جهت رسیدن به موفقیت در حال حرکت است. بهبود عملکرد می‌تواند در زمینه‌های مختلفی اعمال شود مثل: بهبود عملکرد سازمانی فرایندها، تولید و خدمات، کارکنان و تجهیزات. و همچنین در سازمان‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند تا پیشرفتی مداوم و مستمر داشته و باعث افزایش سودآوری‌شان می‌شود.

بهبود عملکرد

چگونه در سازمان‌مان بهبود عملکرد داشته باشیم؟

مدیران و صاحبان سازمان‌ها و شرکت‌ها با داشتن یک تیم قوی و هدفمند می‌تواند در رسیدن به موفقیت‌های بلندمدت و روزافزون تأثیر بسزایی داشته باشد. از آنجایی که بهبود عملکرد سازمان یک عنصر بسیار مهم در جهت رسیدن به قله‌های پیشرفت و کسب اعتماد در بین مردم است در ادامه قصد پرداختن به چند نمونه از راهکارهای مؤثر در داشتن بهبود عملکرد می‌پردازیم:

1. اعلام انتظارات و تأکید بر مسئولیت شخصی

اینکه شرکت شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند یا چند نفر کارمند دارد از اهمیت زیادی برخوردار نیست مهم عملکرد و ارزیابی عملکرد شرکتتان است و اینکه کارمندانتان باید بدانند که مشارکت و تلاش آن‌ها باعث موفق و دیده شدن سازمان می‌شود.

2. تعیین و انتخاب هدف مناسب

انتخاب هدف درست و متناسب با کارکرد شرکت کار آسانی نیست. انتخاب هدف دارای یک سری ویژگی‌هایی است که باید توجه بشود از جمله: هدف باید قابل اندازه‌گیری، دست یافتنی، مشخص و دقیق، واقع‌گرایانه و مهم‌تر از همه باید زمان‌بندی شده باشد. هدف‌های بزرگ را به هدف‌های کوچک‌تری تقسیم کنید تا با رسیدن به هرکدام از هدف‌های کوچک انگیزه بگیرید و جشن کوچکی تدارک ببینید تا با تمام قدرت برای رسیدن به هدف‌های بزرگ پیش بروید.

3. اولویت بندی و زمان‌بندی درست در انجام امور سازمان

داشتن برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و سازمان‌دهی برای انجام امور امری بسیار ضروری و مهم است. انجام اینکار باعث بهبود عملکرد در سازمان می‌شود و کارهای مربوط به سازمان با سرعت بیشتر و عملکرد بهتر پیش بروند.

4. جلوگیری از ایجاد وقفه و حواس‌پرتی در حین انجام وظایف

وقفه یا حواس‌پرتی به هر نحوی وجود دارد و کاری که شما باید انجام بدهید این است که این وقفه‌ها را شناسایی کنید و از به وجود آمدنشان جلوگیری کنید تا صدمه و آسیبی به عملکرد سازمان یا شرکتتان وارد نشود. عوامل وقفه مثل: تلفن همراه، گپ‌وگفتگوهای دوستانه، استراحت بین کار، فضای مجازی و غیره.

5. تنظیم دوره‌ای نظارت و ارزیابی عملکرد

یکی از بهترین‌ راهکارهای بهبود عملکرد تنظیم دوره‌ای نظارت و ارزیابی عملکرد می‌باشد چرا که مدیران با با برگزاری جلسه‌های دوره‌ای منظم که نحوه اینکار کاملا بستگی به کارکرد و روش مدیر دارد که می‌توان در 6 ماه یکبار، هر دوسال یکبار، هفته‌ای یکبار و یا روزانه این جلسات را برگزار کرد تا کارکنان از وظایفی که انجام می‌دهند یا جایگاهی که در سازمان دارند واقف باشند و کارهایی به عهده‌شان است را به بهترین نحو ممکن انجام بدهند.

6. تشویق و حمایت از کارکنان توسط مدیران در جهت بهبود عملکرد سازمان

در سطح دنیا مدیران و مسئولان به تکنیک “شنیدن فعال” اعتقاد دارند. یک مدیر کاربلد براساس کارکرد سازمان، تعداد کارمندان و استعدادهای آن‌ها واقف است و می‌داند که چه زمانی از استعدادهای منحصربه‌فرد کارکنانش استفاده کند و در این راستا آن‌ها را مورد حمایت و تشویق قرار بدهد تا با انگیزه و اعتمادبنفس بالاتری به کارخود ادامه دهند.

7. استفاده از فناوری

استفاده از فناوری یکی دیگر از راهکارهای بهبود عملکرد است. به کار گرفتن فناوری درست و مناسب با کارکرد شرکت می‌تواند خیلی کارساز و مفید باشد به ویژه امروزه که هر سازمان و شرکتی از فناوری در راستای موفقیت و ساختار شرکت و رسیدن به اهداف بلندمدت‌اش استفاده می‌کند.

8. آگاهی از محدودیت‌ها

سعی کنید از تعلل کردن دوری کنید یا به عبارتی باید بین مرز فعال بودن و منفعل بودن خودتان بیندیشید مثل توانایی “نه” گفتن و ایجاد صلح، واقع‌بینانه عمل کنید و مهمترین کار نقطه لذت و خوشحالی خود را پیدا کنید و از کارهایی که باعث از بین رفتن انرژی‌تان می‌شود دوری کنید.

9. تغییرات ساختار سازمان

تغییرات سازمان شامل تغییراتی در الگو و سلسله مراتب سازمان و شرکت‌ها است و این تغییرات در راستای بهبود عملکرد، افزایش سودآوری و جذب مشتری سازمان انجام می‌شود مثل تغییر در وظایف، ارتباطات، مسئولیت‌ها، همکاری بین اعضای سازمان، فرایندها، فعالیت‌ها است.

چرا بهبود عملکرد در سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است؟

وقتی حرف از کسب‌وکار موفق می‌زنیم قطعاً آدم‌هایی مثل مارک زاکربرگ یا استیو جابز به ذهنمان خطور می‌کنند. داشتن یک کسب‌وکار موفق و مؤثر کار آسانی نیست. اگر سازمان یا شرکتی که تآسیس کرده‌اید دارای بهبود عملکرد باشد بی‌شک سود و موفقیت قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد هر چه سازمان شما مؤثر و مفید باشد شانس بیشتری برای بقا و داشتن مشتری‌های ثابت دارید. همچنین لازم به ذکر است که باید فرایند و فعالیت‌های مربوط به بهبود عملکرد متعهد باشید و به طور مستمر و مداوم مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهید و ضمناً این فرایندها باید حفظ مزیت رقابتی را به دنبال داشته باشد.

بازی‌وارسازی (گیمیفیکیشن) در بهبود عملکرد

آیا تا به‌حال به بازی در محیط کاری فکر کرده‌اید؟ آیا این لحظه را تصور کرده‌اید که مدیر و کارکنانش با هم بازی کنند؟ خبر خوب اینکه با گیمیفیکیشن، بازی در محیط کاری امکانپذیر بوده و حتی بیشتر مدیران مشتاق این بازی هستند. در واقع گیمیفیکیشن با استفاده از تحریک و تشویق کردن کارکنان یک شرکت یا سازمان برای مشارکت فعال در فرایند بهبود عملکرد خود، شرکت، سودآوری بیشتر، ترویج مهارت‌ها فراهم می‌کند. به عبارت دیگر اجرای عناصر و اجزای بازی در محیطی رسمی و جدی. برای کسب اطلاعات بیشتر و مفید جهت بهبود عملکرد سازمان یا شرکتتان روی کلمه بازی‌وارسازی کلیک کنید.

ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد یک فرایند مشخصی است که به منظور اندازه‌گیری، تجزیه‌وتحلیل عملکردهای سازمان، شناسایی نقاط قوت و ضعف، شناسایی تهدیدات و فرصت‌ها و همچنین ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود عملکرد سازمانی صورت می‌گیرد. بدون شک برای داشتن یک شرکت موفق در زمینه تخصصی خودش از اهداف و آرزوی هر مدیری است برای کسب اطلاعات بیشتر در جهت چگونگی و اهمیت بالای ارزیابی عملکرد کلیک کنید.

کلام آخر

از طریق استفاده از راهکارهایی که در این مقاله ذکر شد عملکرد سازمان و شرکت شما بهبود می‌یابد. دقت و توجه داشتن به تغییرات مدیریت و عملکردی قعطاً کار آسانی نیست چالش‌ها و مشکلات خودش را دارد از راهکارهایی که در این مقاله ذکر شد انتخاب هدف مناسب، اولویت‌بندی و کنترل و نظارت بر عملکرد کارکنان سازمان از مهم‌ترین و ضروری‌ترین راهکارها هستند که باید در انجام و اجرای بهبود عملکرد رعایت شوند. امید است که این مقاله برای شما عزیزان در این مسیر پرفرازونشیب همراه و آگاهی‌دهنده برای شما باشد.

برای ارتباط با ما هم می‌توانید به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و هم در فضای مجازی در اینستاگرام و لینکدین بیشتر با ما آشنا شوید.

پیام بگذارید

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.